Katharina GSÖLLPOINTNER PhD

Média és művészet teoretikus
Bécs, Iparművészeti Egyetem (AT)

Életrajz

Katharina Gsöllpointner média és művészet teoretikus, a média esztétika problematikusságának, a digitális technológiák, és a művészet kibernetikájának fókuszba helyezésével, az inter-, transz-, és multidiszciplináris munkamódszer segítségével. PhD szerzett kommunikáció- és médiatudományból, illetve művészet és média elméletet tanított Ausztria, Németország, és Magyarország egyetemein. A habilitációs értekezésében (Gyártás és multimodális percepció. A digitális művészet esztétikájáról, 2015) megfogalmaz egy, a digitális művészetről szóló média elméletet, mint egy esztétikai minta a multimodális percepció számára.

Katharina számos inter- és transzdiszciplináris kutatást vezetett, vitt végbe a médiaművészet és média esztétika problematikáiról. Ilyen volt az AESTHETIC KNOW-HOW. Language – Technology – Media (2007 – 2009) (Esztétika know-how. Nyelv– Technológia– Média) vagy a Digital Synesthesia (2013- 2016) (Digitális Szinesztézia).

1991 és 1995 között ő volt a Linz-I Ars Electronica igazgatója, ahol Peter Wiebellel közösen olyan fesztiválokat rendezett, mint az Artificial Life – Genetic Art (1993) (Mesterséges élet– Genetikus művészet) és a Welcome to the Wired World (1995) (Isten hozott a bedrótozott világban!)

Kutatóként és oktatóként dolgozik a bécsi Iparművészeti Egyetem Digitális művészet tanszékén, 2017-óta pedig az Interdiszciplináris módszertan tanszékének munkatársa. www.katharinagsoellpointner.at

 

Absztrakt

A digitális szinesztézia kiállítása

A Digitális szinesztézia egy művészeti kutatáson alapuló kiállítás volt, amely a bécsi Iparművészeti Egyetem Digitális művészet tanszékén jött létre, és Bécsben, illetve Hong Kongban mutatták be 2016-ban. Előadásom be kívánja mutatni a digitális műtárgyak inter- és multimodális összetételéről szóló transzdiszciplináris kutatást, illetve bepillantást nyújt az ilyen típusú művek kiállításának problematikájába. Az előadás feltárja a műtárgyak létrehozásának egyes lépéseit, úgy mint a tervek bekérése, megbízás, pénzügyi ütemezés, és maga a műtárgy kiállítása.