Katharina GSÖLLPOINTNER PhD

Média és művészet teoretikus
Bécs, Iparművészeti Egyetem (AT)

Életrajz

Katharina Gsöllpointner média- és művészetteoretikus, akinek a médiaesztétika, a digitális technológiák és a művészet kibernetikájának összekapcsolódása áll munkássága középpontjában az inter-, transz- és multidiszciplináris munkamódszer segítségével. A kommunikáció- és médiatudomány doktora, művészet- és médiaelméletet tanít Ausztria, Németország és Magyarország egyetemein. Habilitációs értekezésében, „Intermedia Production and Multimodal Perception. On the Aesthetics of Digital Art” (Intermédiagyártás és multimodális percepció. A digitális művészet esztétikájáról, 2015) egy a digitális művészetről szóló médiaelméletet fogalmaz meg a multimodális percepció számára érvényes esztétikai modellről.
Katharina számos inter- és transzdiszciplináris kutatást vezetett a médiaművészet és médiaesztétika problematikájáról. Ilyen volt az „AESTHETIC KNOW-HOW. Language – Technology – Media” (2007–2009) vagy a „Digital Synesthesia”, 2013–2016).
1991 és 1995 között ő volt a linzi Ars Electronica igazgatója, ahol Peter Weibellel közösen olyan fesztiválokat rendezett, mint az Artificial Life – Genetic Art (Mesterséges élet – Genetikus művészet, 1993) és a Welcome to the Wired World (Isten hozott a bedrótozott világban!, 1995) .
Kutatóként és oktatóként dolgozik a bécsi Iparművészeti Egyetem digitális művészet tanszékén, 2017 óta pedig az interdiszciplináris módszertani tanszék munkatársa. www.katharinagsoellpointner.at

 

Absztrakt

A digitális szinesztézia kiállítása

Digitális szinesztézia egy művészeti kutatáson alapuló kiállítás volt, amely a bécsi Iparművészeti Egyetem digitális művészet tanszékén jött létre, és Bécsben, illetve Hong Kongban mutatták be 2016-ban. Előadásom a digitális műtárgyak inter- és multimodális összetételéről szóló transzdiszciplináris kutatást kívánja bemutatni, illetve bepillantást nyújt az ilyen típusú művek kiállításának problematikájába. Az előadás feltárja a műtárgyak létrehozásának egyes lépéseit, úgy mint a tervek bekérését, a megbízást, a pénzügyi ütemezést, a szervezést és a műtárgy kiállítását.