Christina RADNER

Az Ars Electronica Archive projectmenedzsere

Ars Electronica, Linz (AT)

ÉLETRAJZ

Christina Radner jelenleg az ausztriai Linzben az Ars Electronica Archive projektfelelőse. 2009-ben szerezte meg mesterszakos művészettörténész diplomáját a Bécsi Egyetemen. A Bécs melletti Klosterneuburgban található Art Brut Museum Guggingban töltött gyakornoki képzése alatt ismerkedett meg először a múzeum archív munkálataival. Christina egy projekt keretében segített egy művészeti hagyaték gondozásában, illetve egy retrospektív kiállítás és a hozzátartozó átfogó katalógus előkészítésében. 2013-ban visszaköltözött Felső-Ausztriába és megkezdte munkáját az Ars Electronica Archive csapatában. 2015 óta az archívum projekt menedzsere és az Ars Electronica Festival/Prix/Archive csapatának tagja.

 

Absztrakt

Kutatott, felhasznált, kiállított és megőrzött tartalom – az adatbázisoktól elvárt magas színvonal

Az Ars Electronica birtokában van a világ legnagyobb, 39 évet átfogó digitális médiaművészeti archívuma. Az archívum központi eleme az itt létrehozott adatbázis, mely mára több mint 143.000 látogatót, 61 terabájtos tárolókapacitást és 4,5 millió kapcsolódó fájlt számlál. Igen eltérő műalkotások sokaságát, illetve projektek, kiállítások és egyéb tevékenységek dokumentációját tartalmazza.

Kezdettől fogva törekedtünk arra, hogy ez egy élő archívum legyen, tartalmában kutatott, felhasznált, kiállított és megőrzött anyaggal. A mai napig célunk, hogy minél több anyagot tegyünk online elérhetővé kutatásokhoz, az azokról való beszélgetésekhez, prezentálásukhoz és a művészek ösztönzéséhez az archívum használatára.

Az e cél megvalósításához szükséges magas színvonal eléréséhez az adatbázisnak rugalmasnak és alkalmasnak kell lennie a folyton változó tartalmak, formátumok és feltételek kezelésére. Mint mindig, a gyorsaság itt is fontos faktor: a tartalomnak könnyen hozzáférhetőnek, előkészíthetőnek és strukturálhatónak kell lennie. Ezzel egyidejűleg az adatbázisnak biztonságosnak, megbízhatónak és stabilnak is kell lennie. Az online felület esztétikai elvárásait, felhasználhatóságát is figyelembe kell venni. A munkatársak oldaláról – az egyre növekvő tartalmat és az ezzel szemben csökkenő anyagi és személyi forrásokat tekintetbe véve – soha nem volt még ennyire fontos az együttműködés és a gazdaságos munkafolyamat megtalálása, hiszen minden a strukturált és lelkiismeretes gyűjtéssel és megóvással kezdődik.

Az előadás bepillantást nyújt az Ars Electronica Archive belső adatbázisának felépítésébe, az online archívummal való kapcsolatába, az együttműködések és a gazdaságos munkafolyamatok keresésébe, azok előnyeivel és nehézségeivel együtt. A kutatott, felhasznált, kiállított és megőrzött tartalom számos példáját bemutatjuk, s igyekszünk majd körüljárni az Ars Electronica médiaművészeti és piaci törekvéseit.